fredag, juni 29, 2007

16 again

Har äntligen fått tonårssova idag, fram till runt 12. Och inte för att det blev särskilt sent igår, utan bara för att jag antagligen börjar släppa grepp och fokus efter våren och ha semester. Tjoho, fast på måndag ska det jobbas igen. Två veckor bara dock, sen riktig, lång, semester. I Sverige.

Idag är det varmt igen, och inte värst mulet. Borde hinna till stranden innan det blir kväll. Kanske somna lite igen. Bara ingen snor min väska. Får ha den som kudde.

Har varit en bra semestervecka hittills. Bara lite rastlös ibland, annars perfekt kombo av kaffe/bok på torg och i park, stadsäventyr, hemmahäng, midsommarfirande på innerstadsterrass med hela Ikea-kitet (minst fyra sorters sill, Leksandsknäcke, brännvinsost osv) och blandade svenska snapsar transporterade via Kairo (för snart två år sen, det blev aldrig varken jul- eller midsommarfest där) och Marocko (förra veckan). Vad gör man inte för lite hemlängtan. Eftersom katalanerna firar nåt San Juan-kalas samtidigt fick vi kaka med pinjenötter och anissmak också. Inte riktigt som jordgubbar, men det dög. Förresten är det tydligen gammal San Juan-tradition att samla ihop gamla möbler på gatan och bränna upp dem (ut med det gamla, in med solen och det nya eller nåt). Upptäckte dagen efter att kvarterets sopcontainrar (i plast) hade brunnit hej vilt. Lagom nära husväggar och annat spännande...

Annars har vi köpt en ny tuff mattsvart vespahjälm till mig (skulle visat på bild om jag haft kamerasladden), eftersom den gamla har kommit bort. Känner mig väldigt snygg och funderar på om det är lite synd eller bra att jag inte har långt hår som kan fladdra i vinden.

Lite mer på eldtemat då. Igår brann det i mitt grannhus på Långholmsgatan. Ett solarium exploderade visst, och under ganska lång tid var det 'risk för spridning' och jag höll koll på distans och funderade över vilka grejer man egentligen absolut måste bevara för framtiden. Kom som vanligt fram till att det egentligen bara är foton som inte går att köpa nya.

Inga kommentarer: