fredag, juni 01, 2007

Hålet i tiden

Ok, har alltså skrivit om det förut. Egyptens vackraste och mest karibiska strand. Vit sand, turkost vatten. Och ett regeringsägt gammalt skrutthotell utan marknadsföringsstrategier. Kan inte bli bättre. Inget folk och inga affärer och bara en restaurang med rätt sunkig mat. Till frukosten får man en portionspåse Nescafé och inte mer, annars får man betala extra. Charmigt. Den dag jag får nog av allt och måste isolera mig och skriva en bok i ett par månader, då blir det nog här.

Stället kan bjuda på drama också. Det vackra havet kan bjuda på storm och stora starka vågor. Och öknen en bit åt sydväst hjälper till bäst den kan. När vi var där för snart två veckor sen fick vi en dag fantastiskt karibiskt väder och en dag - khamseen. Sandstorm. Förutom att vi inte fick bada mer fick vi inte heller lämna hotellet. Alla gäster fick vänta i lobbyn på obestämd tid tills 'the management' tyckte att det var säkert nog att köra bil igen. Vägen till Kairo var stängd på grund av sanden, men det gick att köra via Alexandria och sen gick allt som en dans och inge drama så långt ögat kunde se. Hemma safe and sound, men med sand i näsa, öron, lungor och navel.



3 kommentarer:

Anonym sa...

Tja!
Vad heter stället då? Verkar ju va hur soft som helst.

Läste en lång artikel i Vi för några nummer sen om stad i västra Egypten som heter Siwa. Känner du till den? Ett asudda ställe som jag blev sugen på. Fast det var tyvärr talibannivå på kvinnosynen där...

Jag är långt ifrån lika flitig bloggare som du, så jag håller mig till myspace. Du kan ju oxå bli myspacare! Då kan man kommentera å en massa annat.

Farao sa...

El Alamein Hotel heter stället. Mkt tilltalande namn... Det ligger inte ens i El Alamein utan ett par mil västerut i Sidi Abdel Rahman.

Siwa är nog den coolaste platsen jag varit på i Egypten - åk dit! Men se till att ha gott om tid, stället ligger bokstavligen mitt i öknen, 90 mil från Kairo. Har lite bilder på flickr därifrån som du kan kolla in. Och tror att jag bloggade nåt om det i oktober eller så.

Anonym sa...

Jesus Kristus!
Måste kolla opp ögonaböj!
/D