torsdag, september 21, 2006

Dagens lyxproblem


Jag har utvecklat en allergi senaste året och jag skäms lite för det. Flygplatsallergi. Här har jag världens kanske lyxigaste jobb (om man är Farao tycker man det är galet lyxigt att få åka runt i Mellanöstern och träffa olika människor som vill ha hjälp med olika saker. Kanske inte helt klassisk lyx, men i alla fall) och har varit på kanske tio flygplatser sammanlagt kanske 30 gånger senaste året. Och jag har mage att inte uppskatta varken taxfreeshopping, pirret i magen (jo, ibland kan det fortfarande dyka upp, mest om jag ska på semester) eller... ja, vad mer finns det att uppskatta på flygplatser? Kön till säkerhetskontrollen? Nä. Kön till incheckningen? Nä. Tjejen som säger att man har för tung väska? Nä. Kön till passkontrollen? Nä. Killen som ställer onödiga frågor om ens visum? Nä. Det pissiga kaffet i fiket? Nä. Dödtiden i gaten? Njae, kan ibland finnas några sköna karaktärer att studera, annars nä. Fighten om bästa utrymmet i de där trånga handbagageskåpen uppe i taket? Nä. Platsen mellan svettiga fettot och pratsjuka tristnissen? Nä. Själva flygtiden? I och för sig bland det bättre, man kan läsa eller sova eller tänka vackra tankar, så ok ibland, men njä.

Och sen igen, dödtiden innan man får resa sig? Nä. Fighten om att få ut sitt bagage först ur de trånga skåpen? Nä. Tävlingen vem som får första mobilsamtalet (gärna redan i luften)? Nä. Försten ut ur planet? Nä. En timmes kö till passkontrollen? Nä. Väntan på väskan? Som blev kvar i transit? Nä. Fight med taxichaffis om pris? Nääääääääääää!

Ja, antar att ni fattat poängen. I alla fall har det lett till att jag numera blir ARG så fort jag ser en flygplats. Innan någon ens tappat min väska eller granskat mitt pass en enda gång. Bara tanken får adrenalinet att rusa. Så förlåt mig! Förlåt att jag inte uppskattar min orättvist fördelaktiga möjlighet att se och uppleva till fullo. Jag lovar, jag ska hitta en strategi, ett sätt att ta mig ur det här. Det är inte trevligt. Det är inte ok. Jag vet.

Puss, nu ska jag se Gudfadern II.

ps. Nu börjar det bli lite svalare och så där helt fantastiskt ljummet och bra att sitta på balkongen på kvällarna

Inga kommentarer: