fredag, september 22, 2006

Öknen ligger granne med Nilen


En annan grej med Ramadan är att Drinkies - butikskedjan som är som Systembolaget, där vi som inte är goda muslimer köper alkoholhaltiga drycker - stänger för en månad.

Jag är far from nån tung drinkare nuförtiden, men kände att de där sju ölen jag har hemma kanske inte helt säkert räcker en månad. Har visserligen vin och annat i skåpen, men i alla fall, jag ville beställa öl. Ja, beställa, man gör det här. Allt finns på delivery service i Egypten (och funkar i vanliga fall väldigt bra). Igår var sista dagen Drinkies hade öppet på en månad. Det var fler än jag som kom på det lite sent. Beställde först i butiken. Skulle få leverans en halvtimme senare. Ringde sedan ett par-tre gånger under kvällen för att fråga var mina öl tagit vägen, varje gång med en något stressad röst i andra änden som snabbt sa OK, vadheterduochvarborduochvadskulleduhasadu och sen OK igen och klick. Vid midnatt nån gång var det bara att inse att det kanske inte är så fel ändå med lite återhållsamhet ett tag. Vin är också gott.

Inga kommentarer: