söndag, januari 28, 2007

Akademiskt komplex?

Städade och såg min säng, eller de där möblerna bredvid (heter det sängbord eller måste man lära sig om det är nattygsbord eller nattduksbord eller vad farfars moster en gång sa...), med nya ögon. Det har bildats högar där. Av grejer jag tänkt läsa. Mest för att jag nu när jag är här vill fatta allt om hur det funkar här och har funkat här. Med risk för att antingen avslöja mig som helt lost i bokdjungeln, bara pretto, eller med allvarligt akademiskt komplex. Det här i alla fall är vad som ligger där just nu. Se det som tips varvat med antitips:
  • Kairo, Max Rodenbeck, den enda av böckerna jag började med redan innan jag åkte hit. bra men förlorade sin funktion efter halva när jag började få bättre koll själv
  • Midaq Alley, Naguib Mafouz, så klart ett måste. men vilket nederlag när den engelska översättningen är för tung (antagligen för att det arabiska originalet är så språkligt... eh, rikt eller nåt)
  • Whatever happened to the Egyptians; Changes in Egyptian Society from 1950 to the present, Galal Amin, populärvetenskap om varför egyptierna inte är lika sofistikerade längre om jag fattat rätt. har bara läst en bit i början. en del av förklaringen sägs vara social rörlighet står det på baksidan. så det var överklassen som höll fortet alltså... jag är skeptisk, särskilt som social rörlighet väl inte är det starkaste kännetecknet för Egypten idag heller...
  • Kairo-trilogin: Mellan de två slotten, Längtans slott och Det förflutnas trädgård, N. Mahfouz, yes, lyckades få låna dem på svenska och älskar dem, bland annat för språkets skull. fan att man skulle tycka att det var så fjompigt och högtravande om någon skrev sådär idag. Stora tjocka män i fez och tvinnade mustascher som trånar i jasmindoftande Kairokvällar medan historien knallar långsamt fram
  • The yellow wind, David Grossman, har inte börjat än, men det handlar om Västbanken -87, skrivet av en israel (eller i alla fall jude), och tydligen väldigt bra
  • Gentlemen, och Gangsters, båda Klas Östergren och ingen av dem läst eller påbörjad. Lånade av kollega men blir liksom aldrig sugen. Får bli en annan tid och en annan plats när jag känner mig mer manlig och mer svensk
  • Bin Ladin i våra hjärtan, Mattias Gardell, läste en tredjedel som var ganska tung och faktaspäckad, käkade sen lunch med Gardell och behövde inte läsa resten. eller det ska jag nog. sen.
  • Islam; A short history, Karen Armstrong, bra uppslagsbok när man blir förvirrad över nåt man borde känna till och därför inte kan fråga om
  • Solens port, Elias Khoury, libanesisk författare, jättevackert men ganska långsamt om palestinsk frihetskämpe i koma. förlåt mamma, jag vet att jag fick den förra julen... tappade greppet halvvägs, men kommer tillbaka!
  • The crusades through arab eyes, Amin Mahlouf, precis vad det låter som, allmänbildning ställd på huvudet. alla kollegors favoritbok. har inte börjat än
  • Muhajababes, Allegra Stratton, kunde varit skitbra, försöker teckna bild av den kluriga kombon modern, kommersiell ungdomskultur och traditioner. tjejer i slöja, arabisk identitet och kaxiga unga uttryck. tyvärr är hon som försöker en rätt naiv engelsk tjej med noll förkunskaper, mest pinsamt för henne, mest tråkigt för mig. (bara undertiteln; Meet the new Middle East - cool, sexy and devout)
  • Al-Jazeera, how Arab TV news challenged the world, Hugh Miles, som vanligt bara läst halva än, men så jävla intressant. mycket vet man om TV från Qatar, men inte allt. Hugh har koll.
  • Chicken with Plums, Marjane Satrapi, nytt seriealbum av världens bästa tjej. har inte läst än, men om det bara är i närheten av Persepolis (sjukt kul, sorgligt, vackert och självbiografiskt om uppväxt i Iran) är det grymt. Kolla också in Embroideries (om kvinnliga samtalsämnen i Iran; sex, äktenskap, misär, svart humor, och 'the full embroidery' - det ihopsydda könsorganet efter stympningen.)
  • En bunt gamla DN På Stan och andra tidningar. Pastan (som kollegan kallar dem) är den enda papperstidning vi får som håller att läsas en vecka efter utgivning (då vi får dem)
  • En hög stenar och snäckfossiler från öknen, har inte hjärta att kasta dem, de är ju kanske tusentals år gamla
  • Min basketboll (i hyllan liksom under bordet), Lokomotiv 636 har ännu inte fått nåt systerlag här, men jag hoppas fortfarande
  • Har dessutom just läst ut Och tiden står stilla vid Nilen, Nawal Al-Saadawi, kort, effektivt och bra om kvinnor som har det för jävligt när män och makt bestämmer. Tack Sörpan för julklappen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Och vad är det för spännande inlägg som har blivit deletat här då?

Jag bjuder på en länk
http://www.myspace.com/simonkarvemo

/Potta

Farao sa...

Nu e du bra nyfiken va.

Det var.... - spam!

trodde inte det var möjligt på en blogg, men det var en snäll någon som tyckte jag hade en fin blogg och tyckte jag skulle prova mozilla firefox. tack för tipset, nu ska du dö sa jag.

tack förresten du också för tipset. fan vad det finns grejer på nätet minsann, man blir alldeles yr.

Anonym sa...

Och glöm inte att du också ska ha en myspace!

/L

Farao sa...

insh'allah...
när du har berättat vad jag ska ha den till.