torsdag, juli 05, 2007

Fayrouzirra


Om man är sugen på en väldigt kall öl men inte vill ha en stark öl för att det är för varmt och man inte har ätit mat på ett tag och kan tänka sig nåt lite sött men inte för sött, bara det är kallt och man kan dricka det på balkongen i eftermiddagsbrisen... då uppfinner man en egyptisk variant av shandy/clara/radler och vad det mer kan heta när man blandar öl och läsk. I min småstad i Sverige blandar vi öl och julmust på julafton, men annars gör vi bara inte sånt. Inte med öl i alla fall.
I Egypten dricker de flesta inte öl eller andra syndiga drycker alls. Därför är man världsmästare på vuxenläsk. Och då snackar vi inte Hooch och annat alkosnusk utan stilfulla (nåja, men mer stilfulla) och ofta malthaltiga och söta men inte jättesöta läskeblask. Den bästa och mest poppis(-iga?) heter Fayrouz - döpt efter coolaste divan i arabien, bara en sån sak - och finns i prinicip i alla smaker. Hade bara mango hemma idag, vilket gjorde min 'soft birra' väldigt local, men jag tror ändå citron skulle göra tricket totalt - alatuul som vi säger.
Vem vill börja importera Fayrouz till Södermalm? Jag lovar succé.
Ett annat tips för importörer till Södermalm är Casablanca-öl från Marocko - grymt snygga etiketter! Missade tyvärr att fota, men ska köpa några demoex på nästa tur, jag lovar.
Börjar inse hur galet mycket jag kommer att sakna min balkong - och lägenheten som sitter ihop med den så klart - och Nilsittningarna man kan ha där. Inser att jag aldrig kommer att bo så coolt igen. Suck.

Inga kommentarer: