fredag, juli 20, 2007

Samla karma

Svängde ihop en sommarmiddag till mina fyra föräldrar. Samlade tillräckligt med poäng för att kunna sätta mig ensam i Stugan några dagar. (Särskilt som två av föräldrarna drog till Stockholm - min stad! - och de andra till Väddö - ja, min ö! och Barnens ö... Whatever, jag var nöjd och blev så avslappnad att jag knappt kan gå numera.)

Svängde i alla fall ihop en bubblig sommardrink med hallon, (fick pappa att svänga ihop en) förrätt på överbliven ugnspannkaka med gräddfil, rom och rödlök (lite som langos - somrigt har jag hört), en grön ärtsoppa (nu är det jag igen) med små oliv- och tomatbröd, och sen det som skulle bli trumfkortet, inspirerad av hallon och gamla torp: klappkräm. Är det ändå inte en skamligt bortglömd delikatess? Somrigt som inget annat, hallon och vaniljmjölkskum. Men njae... kanske ingen omedelbar succé ändå. Det är trots allt mannagrynsgröt gjord på saft, inget annat.

Inga kommentarer: